2011. február 25., péntek

Sokkoló benzináremelés jöhet: ez áll a háttérben

Portfolio l 2011.02.24.
Hatalmas szárnyalást mutatott az olaj árfolyama az utóbbi napokban, a pénteki értékéhez képest a Brent 13%-kal került feljebb a líbiai kitermelés kiesésről érkező hírek hatására. A hirtelen felfutás a magyar lakosság pénztárcáján is érezteti majd hatását, hiszen az olajár emelkedésével párhuzamosan az üzemanyagok tőzsdei jegyzésára is egyre nagyobb magasságokba kapaszkodik. Mivel a forint árfolyama sem erősödött érdemben a héten, a hazai fizetőeszközben mért üzemanyagok átlagára jelentős, 5% körüli emelkedést mutat. Pusztán ezek alapján azt valószínűsítjük, hogy a MOL jövő héten a piaci folyamatokra reagálva újabb jelentős, 5 forintos, vagy afeletti áremelést hajthat végre.

A közel-keleti feszültségek hatására az elmúlt egy hétben 13%-kal száguldott az északi tengeri Brent árfolyama, így az már a 2008 szeptembere óta nem látott 116 dolláros magasságban tartózkodik. Líbia napi 1,6 millió hordós olajkitermelése a világ kitermelésének 2%-ának felel meg, a piaci szereplők többsége attól tart, hogy a feszültségek olyan jelentős olajkitermelő országok felé is tovább terjednek majd, mint Irán vagy Szaúd-Arábia. Az olajár emelkedése láttán eközben egyre magasabb olajár jóslatok látnak napvilágot. A Nomura szakértői szerint amennyiben a líbiai és algériai kitermelés egésze kiesne, az olaj árfolyama a 220 dolláros szintekig emelkedne, vagyis megduplázódna.



Az olajár szárnyalása rossz hír a hazai autósoknak. A fekete arany drágulása ugyanis felfele húzza a benzin és a gázolaj dollárban mért jegyzésárait, ami a hazai árakat is egyre magasabb szintekre tornássza. Ennek oka, hogy a MOL az üzemanyagok nettó (adó nélküli) nagykereskedelmi árait folyamatosan a világpiacon érvényesülő árakhoz igazítja.



Az olajár és az üzemanyagok tőzsdei jegyzésárai azonban dollárban kerülnek meghatározásra, az olajcég viszont forintban kínálja ügyfelei felé az üzemanyagot. A hazai fizetőeszköz árfolyamváltozásából eredő kockázatokat a hazai olajcég nem vállalja magára, így az árdöntések alapjául a forintban kifejezett üzemanyagár mozgások szolgálnak. Mivel a forint árfolyama nagyságrendileg a két évvel ezelőtti árszinteken tartózkodik a dollárral szemben, a hazai fizetőeszköz mozgásai ebben az időszakban nem térítették el érdemben a hazai árváltozásokat a nemzetközi üzemanyag trendektől.



A forintban mért termelői ár mellett a hazai kiskereskedelmi üzemanyagárak felét az adók teszik ki (jövedéki adó és ÁFA), melyek közül a jövedéki adó törvényben meghatározott, literenkénti fix összegnek felel meg.



Emiatt az olajár és tőzsdei üzemanyagár változások hatása tompítottabb módon jelenik meg a kiskereskedelmi árakban (még annak ellenére is, hogy az ÁFA a termelői árakban mutatkozó változásokat felerősíti), ahogy azt az alábbi ábra is jól mutatja.



A fentiekből tehát azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ha emelkedik az olaj árfolyama, az húzza magával az üzemanyagok tőzsdei jegyzésárát, és változatlan forintárfolyam mellett (bár ugyan kisebb ütemben, de) emeli a hazai árakat is a kutakon. Az utóbbi napok tetemes olajár emelkedésének tehát Magyarországon is kézzel fogható hatásai lesznek, már akár a jövő héten.

A hazai olajtársaság ugyanis az eddigi folyamatok alapján akár méretesebb üzemanyagár emelést is kénytelen lehet majd eszközölni, reagálva a kedvezőtlen irányba változó piaci folyamatokra. Miután a hét eddigi részében a benzin forintban mért átlagára közel 5, a gázolajé pedig 3%-kal került feljebb, a hazai kutakon a benzinár esetében akár egy 5 forintnál nagyobb emelés is elképzelhető, míg a gázolaj esetében 5 forint körüli lehet az áremelés mértéke.



Amennyiben az olajár nem mutat érdemi csökkenést a következő napokban, az autósok jövő héten már átlagosan 370 forintos, vagy afeletti üzemanyagárakkal szembesülhetnek majd a kutakon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése